Ik heb een onverklaarbaar lage INR-waarde. En nu?

INR-waarde

Soms kan het voorkomen dat u ineens een (veel) te lage INR-waarde meet. Lage waardes kunnen worden veroorzaakt door:

  • Vergeten dosering(en)
  • Medicatiewijzigingen
  • Gebruik van voedingssupplementen met vitamine K
  • Ziekte
  • Overgeven
  • Diarree
  • Overige bijzondere situaties

Of is het een ‘valse’ meting?

Het kan ook voorkomen dat de lage INR-waarde echt onverklaarbaar is, er geen noemenswaardige oorzaak is aan te wijzen. Dan kan het ook nog zo zijn, dat er tijdens de meting iets niet helemaal goed is gegaan.

Er verschijnt dan een foutcode op het meetapparaat óf er rolt een onterechte INR-waarde uit door:

  • Indien u een Micropoint qLabs gebruikt: Het niet overeenkomen van de stripcode en/of het LOT-nummer met die in het meetapparaat*
  • Indien u een Roche CoaguChek XS gebruikt: Het niet overeenkomen van de chipcode in het display met die van de chip in het meetapparaat**
  • Als u op een dag meerdere keren in dezelfde vinger prikt
  • Als u met een eerder gebruikte naald prikt
  • Als u te hard geknepen heeft om een (grotere) bloeddruppel te krijgen
  • Als u er vanaf de prik langer dan 15 seconden over heeft gedaan om het bloed op de meetstrip aan te brengen
  • Als u al geprikt heeft tijdens de opwarmfase van het meetapparaat
  • Als u een bloeddruppel heeft gebruikt van de vorige prik
  • Als u meerdere bloeddruppels heeft aangebracht

*U ziet de stripcode en het LOT-nummer na het invoeren van een meetstrip en op de verpakking daarvan.
**U ziet de chipcode zowel op de codechip zelf als op het buisje van de meetstrips.

Raadpleeg de prikinstructie voor de exacte richtlijnen.

Nieuwe meting

Herkent u een of meer van bovenstaande punten? Dan is het heel goed mogelijk dat de stollingswaarde onterecht te laag uitvalt. U kunt dan het beste een nieuwe meting uitvoeren, met een:

  • Nieuwe meetstrip
  • Nieuw lancet (naaldje)
  • En een andere vinger

Geeft u bij zo’n extra meting wel altijd even het gebruik van de extra strip en naald aan ons door? En komt u er desondanks niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze medewerkers van de servicedesk via de berichtenfunctie in uw dossier, dan hebben we meteen al uw gegevens bij de hand.

Wij helpen u graag weer op weg!

Is er echt sprake van een onverwacht lage INR-waarde?

Dan vernemen wij dat graag via een bericht in uw dossier, zodat ons doseerteam u van een passend doseeradvies kan voorzien.

Is uw INR-waarde gedurende een langere periode significant te laag (< 1.5) of te hoog (> 6.0)? Dan gaan we samen op zoek naar de oorzaak daarvan.