Deze afdeling zorgt ervoor dat alle diensten en processen binnen de NTD op een goede manier verlopen en aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen – én is verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteitsstandaarden binnen de organisatie.
Om dit te controleren, heeft de afdeling kwaliteit een aantal taken en werkzaamheden. De belangrijkste zijn:
- Het monitoren van processen en het regelmatig uitvoeren van audits en inspecties om de naleving van kwaliteitsnormen te controleren.
- Het opstellen en implementeren van kwaliteitsnormen en -processen, waarbij rekening wordt gehouden met de geldende wet- en regelgeving en eventuele wensen van cliënten.
- Het verzamelen en analyseren van data – zoals tevredenheidsonderzoeken, klachten of feedback van cliënten – en het identificeren van eventuele trends en patronen. Op basis hiervan kunnen verbeteringen worden voorgesteld om de kwaliteit verder te optimaliseren.
- Het oplossen van eventuele kwaliteitsproblemen en het verbeteren van werkprocessen.
- Het geven van gevraagde en ongevraagde adviezen aan directie en/of bestuur.
- Het opstellen van diverse rapportages.
- Het samenwerken met de verschillende afdelingen binnen de organisatie.
- Het presenteren van bevindingen en aanbevelingen aan het bestuur om continue verbeteringen door te voeren.
Zoals u kunt lezen, heeft deze afdeling een breed takenpakket en speelt een cruciale rol in het waarborgen van de kwaliteit binnen de organisatie. Zowel het opstellen en implementeren van kwaliteitsnormen, als het analyseren van data, dragen mede bij aan het succes van onze organisatie.
Het doel is uiteindelijk om de klanttevredenheid te verhogen en de (uitstekende) reputatie van de NTD te behouden.
Supervisie
Kwaliteit valt onder supervisie van de kwaliteitscoördinator. Laatstgenoemde werkt nauw samen met de operationeel directeur, maar legt verantwoording af aan het bestuur.
Heeft u nog vragen?
Heeft u specifieke vragen over de rol en/of taken van onze kwaliteitsafdeling? Neem gerust contact met ons op, we helpen u graag op weg.