Nieuwsbrief 8 • 2023

Beste cliënt,

De eerste beoordelingen druppelen binnen, waarvoor onze dank. Heeft u al eens eerder, maar nog geen (recente) beoordeling over ons achtergelaten op Google en/of Zorgkaart Nederland? Doe het alstublieft alsnog.

Daarmee steunt u namelijk Het Nationaal Ouderenfonds én helpt u andere trombose-patiënten om de juiste keuze te kunnen maken als het gaat om het kiezen van een trombosedienst en/of al dan niet zelfmeten via de NTD. Ook helpt uw openbare, onafhankelijke beoordeling ons bij de onderhandelingen met verzekeraars.

Helpt u mee het bedrag voor Het Ouderenfonds te verhogen?
De teller voor hun donatie staat momenteel op 41 waarderingen x € 5 = € 205. Een mooie start, maar dat kan natuurlijk nog veel beter 😉

Alsnog bedankt voor uw waardering!

Met vriendelijke groet,

Hugo Stoevelaar
Operationeel Directeur

P.S. Om u wellicht nog een extra zetje en kans te geven, hebben wij de actie tot eind december verlengd en – naast de hoofdprijs – extra prijzen toegevoegd. Lees verderop welke leuke items dat zijn.

 
 
 

Priktips
bij kouder weer

De dagen zijn weer donkerder én kouder. En als u koude handen heeft, dan is dat best lastig als u moet prikken. Onderstaand een aantal tips voor het krijgen van warmere handen én een mooie bloeddruppel:

  • Voer de vingerprik uit na het sporten, of na een huishoudelijke activiteit
  • Prik direct na het douchen en/of een warm bad
  • Geniet van een lekkere kop thee, warm daar uw vingers aan op
  • Houd uw vinger(s) eerst even in warm water, of tegen een (niet al te hete) verwarming
  • Masseer uw handen en/of betreffende vinger voordat u gaat prikken, om de bloedcirculatie te stimuleren

▶️ Bekijk prikinstructie

 
 
 

Wat u moet doen bij
een behandeling, onderzoek, ingreep en/of opname

Wordt u binnenkort in het ziekenhuis opgenomen voor een behandeling, kleine ingreep, operatie of onderzoek? Dan neemt het ziekenhuis de antistollingsbehandeling tijdelijk van ons over, dus hoeft u sowieso uw meetapparaat en toebehoren niet mee te nemen.

Lees verder en ontdek wat u in dat geval wél (tijdig) moet doen, om uw antistollingsbehandeling rondom een ziekenhuisopname veilig en vlekkeloos te laten verlopen.

  1. Meld een behandeling, onderzoek, ingreep en/of ziekenhuisopname (ruim) op tijd bij De Nationale Trombose Dienst (NTD) via uw dossier (ingrepen/opnames)
  2. Vermeld daarbij de reden van uw opname en/of welke behandeling/ingreep/onderzoek u gaat krijgen
  3. Vermeld daarbij de naam en/of locatie van het ziekenhuis of de kliniek waar u geholpen wordt
  4. Vermeld daarbij het beleid rondom het gebruik van vitamine K antagonisten ofwel VKA’S (acenocoumarol/fenprocoumon/warfarine/Previscan©). Bijvoorbeeld:
    • Wanneer moet u stoppen met VKA’s?
    • Is er een gewenste INR-waarde afgesproken?
    • Moet u tijdens het stoppen met VKA’s tegelijkertijd starten met injecties zoals Fraxiparine©?
  5. Neem de ingrepenbrief mee naar het ziekenhuis – die vindt u in uw persoonlijke dossier
  6. Geef de ingrepenbrief aan de verpleging
  7. Vertel behandelend arts(en) en verpleegkundige(n) over uw antistollingsbehandeling bij de NTD
  8. Vraag bij ontslag of de verpleging het (her)aanmeldformulier naar de NTD mailt

Dringend verzoek bij onverwachte ziekenhuisopname
In verband met de AVG (privacywet) mogen ziekenhuizen – met uitzondering van het (her)aanmeldformulier – niet zomaar informatie aan ons verstrekken zonder uw expliciete toestemming. Dus wordt u onverhoopt onverwacht opgenomen? Volg dan te allen tijde onderstaande stappen:

  1. Informeer ons direct
    Geef de reden van uw opname, alsmede de naam van het ziekenhuis, de locatie, afdeling en naam van uw behandelend arts alstublieft zo spoedig mogelijk aan ons door – het liefst via uw dossier, maar bellen mag ook. Deze stap is namelijk essentieel voor een optimale trombosebehandeling na uw ontslag, van ernstig belang voor uw gezondheid.
  2. Vertel hen over uw antistollingsbehandeling
    Geef bij de polikliniek en verpleging aan dat u bij de NTD onder behandeling bent. Zo kunnen wij er samen voor zorgen dat de relevante informatie zo snel mogelijk bij ons doseerteam terechtkomt en bent u verzekerd van een goede, veilige antistollingsbehandeling. Ook na een (onverwachte) ziekenhuisopname.

▶️ Bekijk ook de veelgestelde vragen over ingrepen en opnames in het ziekenhuis.

 
 
 

Vergoedingen Trombose Zelfzorg
in 2024

Ook voor komend verzekeringsjaar heeft de NTD weer overeenkomsten kunnen sluiten met alle Nederlandse zorgverzekeraars. Bij VGZ gelden echter afwijkende verzekeringsafspraken.

P.S. Overweegt u om over te stappen naar een andere verzekeraar? U heeft nog tot 31 december a.s. om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.

Voor alle niet-VGZ verzekerden
Bent u niet verzekerd bij (een label van) VGZ? Of kiest u per 1 januari 2024 alsnog voor een andere zorgverzekeraar dan VGZ? Dan zijn er voor u geen veranderingen.

Stapt u over naar VGZ?
Bent u verzekerd bij (een verzekeringslabel van) VGZ, of wilt u daarnaar overstappen? Dan heeft dat in 2024 (mogelijk) extra consequenties voor u. Wilt u precies weten wat uw bij VGZ verzekerd zijn i.c.m. Trombose Zelfzorg volgend jaar voor u gaat inhouden? Meld u dan aan voor onze VGZ-informatiebrief via redactie@ntd.nl. Daarin zetten we uw opties en/of eventueel te nemen stappen voor u op een rij.

Bent u al bij VGZ verzekerd?
Bent u momenteel al bij VGZ verzekerd? Dan ontvangt u bovengenoemde speciale VGZ-nieuwsbrief automatisch, dus hoeft u zich daarvoor niet nogmaals aan te melden.

Meer informatie volgt
Ons streven is om alle op dit moment bij VGZ verzekerde cliënten zo snel mogelijk – uiterlijk medio december – uitgebreider te informeren.

Heeft u vragen?
Voor zaken aangaande uw polis en vergoedingen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Overige vragen over dit onderwerp met betrekking tot onze dienstverlening, stelt u eenvoudig en het liefst via een bericht in uw dossier.

 
 
 

Liever niet mailen
maar via een bericht met ons delen

Wist u, dat e-mail geen veilige manier is om gevoelige, vertrouwelijke informatie te verzenden? Dus heeft u vragen, opmerkingen of wilt u iets aan ons doorgeven? Gebruik dan alstublieft altijd de (beveiligde) berichtenfunctie via uw eigen dossier.

Dan weet u zeker dat…

  • Alleen u en wij beschikken over die informatie
  • De inhoud van uw mail onveranderd blijft
  • Elk bericht aan ons in veilige handen is

En wij…

  • Weten zo zeker dat u het bent
  • En hebben meteen de juiste gegevens bij de hand

Dat werkt veiliger, efficiënter en is meteen 100% AVG-proof. Wel zo’n fijn idee.

 
 
 

Vaste telefoonlijn vervallen?
Geef het aan ons door

Het komt regelmatig voor dat wij tegen vervallen telefoonnummers aanlopen. Heeft u nog een oude vaste lijn of oud mobiel telefoonnummer in uw dossier staan? Pas het alstublieft aan. Dan kunnen wij u altijd (goed) bereiken.

 
 
 

Het calamiteitennummer
Wanneer kunt u die bellen?

Ons calamiteitennummer ofwel spoednummer, is uitsluitend bedoeld voor situaties waarbij onmiddellijke medische hulp nodig is. Situaties die écht niet tot de eerstvolgende werkdag kunnen wachten.

Is dat niet op u van toepassing? Dan vragen wij u vriendelijk doch dringend om geen contact met ons op te nemen via het calamiteitennummer, zodat wachttijden worden beperkt en de lijn vrij blijft voor cliënten die echt acute hulp nodig hebben.

Waarvoor is de spoedlijn niet bedoeld?
Bijvoorbeeld als u buiten kantoortijden:

  • Een meting verricht en daar vragen over heeft
  • Een foutmelding krijgt tijdens een meting
  • Uw INR-waarde invoert en daar vragen over heeft (behalve als die boven 5.0 is)
  • Belt i.v.m. uw dosering
  • Meetmiddelen wilt bestellen
  • Een opname of ingreep wilt melden
  • Een recept wilt aanvragen
  • … belt i.v.m. andere niet-spoedeisende zaken

Stuur bij een van bovenstaande situaties bij voorkeur een bericht via uw dossier, of neem de eerstvolgende werkdag tijdens kantooruren (tussen 08.30 – 12.00 uur en 13.00 – 17.00 uur) telefonisch contact met ons op.

U wordt in beide gevallen zo snel mogelijk – zoals u dat ook van ons gewend bent – geholpen.

Maximale bereikbaarheid & service tijdens kantoortijden
Wij begrijpen hoe fijn het is om snel en makkelijk contact met ons op te kunnen nemen. En tijdens kantoortijden kan dat ook, we zijn dan op volle sterkte om uw vragen snel te beantwoorden en u optimaal te ondersteunen.

Om de kosten voor onze zorgverlening zo laag mogelijk te houden, is onze capaciteit op werkdagen na 17.00 uur, in het weekend en op feestdagen echter beperkt.

De ZorgCentrale
Om u toch te ondersteunen in situaties waarbij tijdens de avond- en nachturen, weekenden en feestdagen onmiddellijke medische hulp nodig is, hebben wij een intensieve samenwerking met onze partner De ZorgCentrale. De medewerkers van De ZorgCentrale zijn en worden continu door ons getraind, zodat zij u volledig kunnen ondersteunen bij dringende vragen die echt niet tot een volgende werkdag kunnen wachten.

Tip!
Als u in bovengenoemde – niet urgente – gevallen toch contact met ons opneemt via het calamiteitennummer, dan kan het voorkomen dat we niet (snel) aan uw verwachtingen kunnen voldoen – simpelweg omdat de juiste afdeling of persoon daarvoor niet aan het werk is. U kunt dat ondervangen door alles omtrent uw antistollingsbehandeling zoveel mogelijk doordeweeks – en niet op feestdagen – uit te voeren.

Alvast bedankt voor uw medewerking én begrip.

 
 
 

Uitslag herfstwinactie
Heeft u het blauwe hartje gevonden?

De afbeelding was onderaan de veelgestelde vraag ‘Kan roken trombose veroorzaken?’ verstopt. De winnaars hebben hun vitamine K kookboek ‘Gezond en lekker koken voor trombosedienstpatiënten’ van Hugo ten Cate inmiddels thuis ontvangen. Bedankt voor uw deelname!

 
 
 

Extra prijzen!
Als dank voor uw waardering

De eindejaarsactie is verlengd. Laat u vóór 31 december a.s. uw beoordeling over ons achter op Google en/of Zorgkaart Nederland? Dan ontvangt Het Nationaal Ouderenfonds € 5 als dank voor uw review én maakt u kans op:

① Waardeer ons via Google
② Waardeer ons via Zorgkaart Nederland

P.S. Laat u op beide websites een beoordeling achter? Dan doneren wij 2 x € 5 aan het Ouderenfonds én verdubbelt u uw prijskans. En heeft u ons al beoordeeld sinds de vorige nieuwsbrief? Dan maakt u uiteraard automatisch ook kans op de extra prijzen.

*Geldt voor de vanaf 29 september 2023 t/m 31 december 2023 op Zorgkaart Nederland en/of Google door cliënten geplaatste reviews over Trombose Zelfzorg van de NTD, met een maximaal te doneren totaalbedrag van € 1.500. De gelukkige prijswinnaars worden willekeurig gekozen en ontvangen medio januari bericht via een reactie op zijn/haar waardering. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

 
 
 

Lekker recept
Uiensoep

Voor 6 personen

4 el boter of olijfolie
500 – 700 g uien, mag best een mengsel zijn van allerlei soorten uien (rode, witte, zoete), fijngesneden
een paar takjes tijm of rozemarijn
1 laurierblaadje
2 el bloem
1½ l groenten- of runderbouillon
zout
versgemalen zwarte peper
6 stukjes stokbrood
geraspte kaas, voldoende om de stokjes stokbrood mee te bedekken

  • Verhit de olie of boter in een grote braad- of soeppan. Fruit hierin de ui met eventueel de kruiden 2-3 minuten op laag vuur, ondertussen blijven roeren. Zet het vuur laag en laat de ui 20 minuten zachtjes bakken onder af en toen roeren. De ui moet zacht en goudbruin worden. Doe de eetlepels bloem erbij en bak op middelhoog vuur 2 minuten mee.
  • Voeg de bouillon en het laurierblad toe, breng aan de kook, zet het vuur laag en laat nog 30-40 minuten pruttelen.
  • Zet ondertussen de grill van de oven aan. Beleg de stukjes stokbrood met flink wat kaas.
  • Leg de stokbroodjes onder de gril tot de kaas is gesmolten en lichtbruin is.
  • De soep kan na het koken gepureerd worden met een staafmixer, zorg ervoor dat er enkele stukjes ui heel blijven. Haal vóór het pureren de takjes kruiden uit de soep.
  • Schenk de soep in soepkommen of -borden en leg er een stuk stokbrood in. Serveer met extra stokbrood.

Dit gerecht bevat per persoon:
Vitamine K 11,49 mcg
Kcal 11,4 g
Vet 11,4 g
Eiwit 4,6 g