Nieuwsbrief GTZ april 2022

Resultaten tevredenheidsonderzoek over 2020

Door alle coronaperikelen is het erbij ingeschoten om een terugkoppeling te geven over het tevredenheidsonderzoek binnen alle GTZ-teams, onze welgemeende excuses daarvoor. Het gemiddelde tevredenheidscijfer over 2020 was een mooie 8,2. Eventuele feedback hebben we waar nodig/mogelijk intern opgevolgd.

Dank voor jullie deelname en waardevolle input!

Wat vond je in 2021 van de NTD?

Ook dit jaar willen we graag weten of jullie tevreden zijn over onze dienstverlening, samenwerking en waar eventuele verbeterpunten wenselijk zijn. Daarom ontvangen jullie vandaag ook een uitnodiging voor het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek over 2021. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Hooikoortsmedicatie doorgeven

Gebruiken cliënten zo nu en dan medicijnen om hooikoortsklachten te onderdrukken? Geef dat – en eventuele andere of nieuwe medicijnen – alsjeblieft altijd aan ons door via de medicijnenlijst in het cliëntendossier.

Staat het betreffende hooikoortsmedicijn er niet bij? Stuur dan een bericht via het dossier van de cliënt. Niet alle medicijnen zijn van invloed op de INR-waarde, maar toch, je weet maar nooit. Ons medisch team kijkt graag even met jullie mee.

Herhaalprikken corona s.v.p. melden

Covid-19-vaccinaties worden intramusculair toegediend en moeten tijdig aan de NTD worden doorgegeven, zodat ons doseerteam daar rekening mee kan houden tijdens het doseren (en indien nodig de actuele dosering daarop aanpast).

Als er binnen jullie cliëntengroep nog mensen zijn die een (van de) Covid-19-vaccinatie(s) toegediend moeten krijgen, dan kunnen jullie dat op de volgende manier doorgeven:

  • Via een bericht in het dossier van desbetreffende cliënt
  • Vermeld daarin de datum van de vaccinatie
  • Vermeld daarin of het gaat om de 1e, 2e of boostervaccinatie (3e of 4e prik)
  • Vermeld daarin de merknaam van de vaccinatie (Pfizer/Astra Zeneca/Moderna etc.)

Eventuele aanpassingen aan het actuele doseerschema – zoals een wijziging in de dosering of INR-prikdatum – wordt via het dossier van desbetreffende cliënt aan het team gecommuniceerd waarna er een notificatie e-mail naar het team-e-mailadres wordt verzonden.

Errormeldingen meetapparaat

Verschijnt er een errormelding op het scherm van het meetapparaat? Geef elke errormelding aan ons door via een bericht in het dossier.

De meest voorkomende foutmelding is error 5, welke aangeeft dat de meetstrip te weinig bloed heeft ontvangen voor een goede INR-meting. Dit kan helaas ook gebeuren als de druppel in jullie beleving groot genoeg was. Het probleem bij een error 5 melding zit ‘m vaak in het aanbrengen van de druppel. Als dat niet op de juiste manier gebeurt, wordt er onvoldoende bloed opgezogen en ontvangt het meetgedeelte te weinig bloed voor een goede INR-meting. Wat je in zo’n geval moet doen is terug te lezen in ‘Tips voor een goede INR-meting‘.

▶️ Bekijk meer errormeldingen

Gebruik extra meetstrips aangeven

Zijn er extra meetstrips gebruikt bij een INR-meting? Geef dat dan altijd aan ons door via een berichtje vanuit het dossier van desbetreffende cliënt. Dan ziet onze servicedesk niet alleen het aantal verbruikte strips aan de hand van de doorgegeven INR-waardes, maar ook de extra verbruikte strips binnen het team en dat geeft een totaalbeeld van het verbruik sinds de vorige bestelling.

Alvast bedankt voor je medewerking!

Meetmiddelen bestellen

Bestel meetstrips en lancetten via controlemiddelen@ntd.nl en vermeld daarbij altijd:

  • De naam en adresgegevens van je zorginstelling
  • Jouw naam als aanvrager

P.S. Het aanvragen van meetstrips en lancetten kan uitsluitend als je geautoriseerd bent voor ‘Beheer productleveringen’.

Postbezorging rond feestdagen

Ga je binnenkort – rond Pasen en/of Koningsdag – nieuwe meetmiddelen bestellen? Houd dan alsjeblieft rekening met eventueel afwijkende bezorgdagen van PostNL. Meer informatie over postbezorging rond komende feestdagen vind je hier.

Opnames doorgeven

In het belang van de kwaliteit en continuïteit in zorg willen wij jullie vriendelijk verzoeken om alle (lange én korte) ziekenhuisopnames en tijdelijke opnames in bijv. een verpleeghuis of revalidatiekliniek door te geven via het cliëntendossier.

Vermeld daarbij in welke zorginstelling de cliënt precies verblijft en, indien bekend, hoelang dat ongeveer gaat duren. Ook als een cliënt (tijdelijk) uit zorg gaat vanwege een langdurige revalidatie vernemen we graag waar een cliënt precies verblijft en, indien bekend, hoelang dat ongeveer gaat duren.

Een dossier kan namelijk pas worden afgesloten en overgedragen aan een regionale trombosedienst (TD) als bekend is waar de cliënt definitief gaat verblijven. Soms is al duidelijk dat ze niet meer naar huis kunnen, maar is nog niet bekend wat de nieuwe woonplek wordt. We kunnen het dossier dan nog niet definitief overdragen omdat dan nog niet bekend is naar welke TD dit uiteindelijk moet.

Houden jullie ons op de hoogte?

Vaste aandachtspunten ter bevordering van de kwaliteit en continuïteit van zorg

Kwaliteit en continuïteit van zorg vinden wij als virtuele trombosedienst erg belangrijk en daarin zijn jullie als zorgteam een hele belangrijke schakel. Jullie zijn immers onze handen, ogen en oren op de werkvloer. Het is daarom essentieel om een aantal zaken in het proces rondom Geholpen Trombosezorg continu uit te voeren en te bewaken.

Hieronder vinden jullie een aantal links naar belangrijke documenten die voor alle teams van toepassing zijn en te allen tijde moeten worden nageleefd. Ons advies is om deze documenten regelmatig op de agenda te zetten zodat iedereen op de hoogte blijft van de belangrijkste werkafspraken bij Geholpen Trombosezorg.

Tip! Print deze documentatie uit en bewaar het in een map, zodat je alle GTZ-werkafspraken altijd bij de hand hebt.