Voldoende GTZ-bezetting
Zorg er tijdens de komende vakantieperiode alsjeblieft voor, dat er voldoende mensen aanwezig zijn (die bevoegd en bekwaam zijn) om de INR te meten. Het zou heel vervelend en onwenselijk zijn als er een INR gemeten moet worden op een dag of in een week waar alle GTZ-gecertificeerde medewerkers afwezig zijn vanwege vakantie.
Houd daar dus rekening mee in de vakantieplanning en check vóór aanvang van de vakantieperiode voor de zekerheid even of er altijd iemand aanwezig is die de Geholpen Trombosezorg kan uitvoeren. Alleen dan kan continuïteit in trombosezorg gewaarborgd worden.
Waarneming GTZ-hoofdaanspreekpunt
Binnen jullie teamaccount zijn er 1 of 2 hoofdaanspreekpunten voor Geholpen Trombosezorg. Het hoofdaanspreekpunt van jullie team heeft alle rechten binnen de software en bepaalt welke rol een GTZ-medewerker toebedeeld krijgt, te weten:
- Hoofdaanspreekpunt (HA)
- Teamleden beheren (TB)
- Cliënten aanmelden (CA)
- Cliënten intaken (CI)
- Beheren productleveringen (BP)
De gebruikersrol ‘hoofdaanspreekpunt’ kan worden toegewezen aan maximaal twee personen binnen het team. Tijdens een vakantieperiode is het heel belangrijk dat er altijd iemand aanwezig is die de rol van het hoofdaanspreekpunt invult/waarneemt. Een hoofdaanspreekpunt zorgt ervoor dat jullie teamaccount altijd kan worden beheerd.
Denk bijvoorbeeld aan het aanmaken van nieuwe wachtwoorden voor teamleden en het bestellen van nieuwe INR-meetmiddelen. Als er op dit moment één GTZ-hoofdaanspreekpunt is binnen jullie team, wil ik jullie adviseren om in overleg met elkaar een tweede hoofdaanspreekpunt aan te maken, zodat deze taken in ieder geval tijdens de vakantieperiode worden verdeeld over twee personen.
Tijdige overdracht
Als beide hoofdaanspreekpunten tegelijkertijd afwezig zijn, dan dienen de hoofdaanspreekpunten vooraf – in overleg met het team – betreffende taken tijdelijk over te dragen aan 1 of 2 collega’s die aanwezig zijn tijdens hun vakantie. De hoofdaanspreekpunten zullen dan voor vertrek de nodige rechten moeten toekennen/aanvinken aan de tijdelijke hoofdaanspreekpunten via het teamaccount. Zodra de hoofdaanspreekpunten weer terug zijn kunnen die rechten weer worden teruggezet naar de oude situatie van voor de vakantieperiode.
De NTD tijdens de zomervakantie
Tijdens de aankomende vakantieperiode blijft de NTD op de gebruikelijke manier telefonisch bereikbaar via de servicedesk. Zij zijn op werkdagen tijdens kantooruren bereikbaar via 088 003 8880.
Op werkdagen na 17.00 uur, in het weekend en op feestdagen zijn wij alleen bereikbaar via de calamiteitenlijn. Dit telefoonnummer is uitsluitend bedoeld voor dringende medische vragen, die (echt) niet tot de volgende werkdag kunnen wachten: 088 003 8881.
Zelf heb ik vakantie van 11 augustus t/m 1 september. Voor dringende zaken die niet kunnen wachten, kunnen jullie mijn collega’s op de servicedesk benaderen. Vanaf maandag 4 september zal ik mijn zorg@ntd.nl mail weer beantwoorden, eventueel lopende issues oppakken en die zo snel mogelijk afhandelen.
Extra aandachtspunten ter bevordering van de kwaliteit en continuïteit van zorg
Actuele medische informatie doorgeven
Bij het aanmaken van een cliënt – voorafgaand aan de start en de 1e INR-meting – dienen de indicaties voor het gebruik van orale antistolling en de aanvullende medische informatie te worden doorgegeven via het tabblad ‘Trombose Behandelgegevens’ onder het kopje ‘Extra medische informatie’. Dat tabblad is na het opstarten van een cliënt alleen nog maar toegankelijk voor ons medische doseerteam en niet voor de zorgteams.
Nieuwe, aanvullende medische informatie tijdens het verdere zorgproces van een cliënt, zoals nieuwe indicaties en/of diagnoses moet een zorgteam via een contactmoment doorgeven aan de doseeradviseurs, met als titel ‘Aanvullende medische informatie’. Zodra ons doseerteam een contactmoment ontvangt met aanvullende medische informatie zullen zij die op de juiste manier verwerken in ‘extra medische informatie’ bij de behandelgegevens. Het doorgeven van aanvullende medische informatie is een continu proces wat gedurende het hele GTZ-zorgaanbod van een cliënt moet worden nagestreefd én bewaakt, uiteraard ten behoeve van de kwaliteit en continuïteit van zorg.
Berichten lezen
Openstaande berichten in een cliëntendossier (herkenbaar aan de rode letters) moeten dezelfde dag worden geopend, gelezen, beantwoord en zo mogelijk worden afgehandeld.
Hier kan namelijk belangrijke medische informatie, of bijvoorbeeld belangrijke vragen vanuit ons medisch team i.v.m. een aanstaande ingreep, in staan aangaande de cliënt. Zonder de benodigde informatie kan de NTD geen goed, adequaat doseerschema en/of pré-OK beleid voorschrijven.
Ons advies is dan ook om het lezen en afhandelen van berichten regelmatig bij elkaar onder de aandacht te brengen, en de berichten die op dit moment bij jullie cliënten openstaan zo snel mogelijk te beantwoorden/af te handelen.
▶️ Lees hieronder de vaste aandachtspunten & GTZ-werkafspraken nog even na.
Vaste werkafspraken
Kwaliteit en continuïteit van zorg vinden wij erg belangrijk en daarin zijn jullie als zorgteam een hele belangrijke schakel. Jullie zijn immers onze handen, ogen en oren op de werkvloer. Het is daarom essentieel om een aantal zaken in het proces rondom Geholpen Trombosezorg (GTZ) continu uit te voeren en te bewaken.
Hieronder vinden jullie een aantal links naar belangrijke documenten die voor alle teams van toepassing zijn en te allen tijde moeten worden nageleefd. Ons advies is om deze documenten regelmatig op de agenda te zetten zodat iedereen op de hoogte blijft van de belangrijkste werkafspraken bij Geholpen Trombosezorg.
- Werken met een GTZ-certificaat
- Werken met een persoonlijk GTZ-account
- Aanmelden nieuwe cliënt
- Ingrepen & opnames
- Geslachtsveranderende ingrepen
- Mutaties doorgeven aan de NTD
- Tips voor een goede INR-meting
- Berichten lezen
Tip! Print deze documentatie uit en bewaar het in een map, zodat je alle GTZ-werkafspraken altijd bij de hand hebt.