Gezondheidstip • Eet nitraatrijke groenten om uw bloeddruk te verlagen

Nitraatrijke bietjes waarmee u uw bloeddruk kunt verlagen

Zo’n 25% van de volwassenen heeft een te hoge bloeddruk. Heeft u ook een verhoogde bloeddruk ofwel hypertensie? Dan is het eten van nitraatrijke groenten wellicht al voldoende om het weer naar een gezond niveau te krijgen.

En hoe beter uw bloeddruk, hoe minder kans op hart- en vaatziektes – zoals een hartinfarct, aneurysma en trombose.

Wat zijn de symptomen van een hoge bloeddruk?
Mensen met een (te) hoge bloeddruk, merken daar meestal niets van. Als uw bloeddruk echter gedurende een langere periode te hoog blijft – en u daar niet voor wordt behandeld – dan kunnen de volgende klachten daarop duiden:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Slecht zicht
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Pijn op de borst
  • Kortademigheid
  • Rusteloosheid

P.S. Heeft u een vermoeden dat uw bloeddruk te hoog is? Laat uw bloeddruk meten bij de huisarts/doktersassistente of meet ‘m eenvoudig zelf thuis met een bloeddrukmeter. Lees hier hoe u dat het beste kunt doen.

Nitraatrijke groenten verlagen bloeddruk
Onderzoek van Maastricht University heeft uitgewezen dat nitraatrijke groenten een gunstig effect op de bloeddruk hebben. Dat is ontzettend goed nieuws, want dat betekent dat u – op een relatief eenvoudige manier – zélf iets kunt doen om uw hart- en bloedvaten zo gezond mogelijk te houden, door uw bloeddruk te verlagen.

Nitraatrijke groenten zijn onder andere:

  • Andijvie
  • Chinese kool
  • Koolrabi
  • Paksoi
  • Postelein
  • Rode biet
  • Raapsteeltjes
  • Rucola
  • Sla
  • Snijbiet
  • Spinazie
  • Spitskool
  • Venkel
  • Waterkers

*Heeft u een gezondheidsindicatie of allergie? Volg altijd het medisch en/of (voedings)advies van uw huisarts en/of behandelend(e) specialist(en).

Antistollingsbehandeling? Let op
Met name groene bladgroenten zijn rijk aan nitraat, maar die bevatten vaak ook veel vitamine K. Als u onder behandeling bent voor trombose op basis van cumarines, let er dan op dat u een gevarieerd voedingspatroon aanhoudt – dus niet ineens enthousiast elke dag groene bladgroenten gaat eten 😉

Dit is waarom
Een gevarieerd en gezond voedingspatroon zorgt namelijk voor een dagelijkse inname van een min of meer constante hoeveelheid aan vitamine K en vetten. Dus dat betekent dat u als trombosepatiënt geen vitamine K rijke groenten hoeft te mijden. Gaat u echter elke dag voor vitamine K rijke maaltijden? Dan is dat een ander verhaal.

Hanteer een gezond, normaal en vooral gevarieerd voedingspatroon – dan is uw dagelijkse maaltijd van minimale invloed op uw INR-waarde.

▶️ Deze artikelen vindt u wellicht ook interessant: