Zo verhoog je je weerstand

De ‘R’ zit weer in de maand. Hoe komt u zo ongeschonden mogelijk de winter door? Onderstaand 17 superhandige tips waarmee u eenvoudig uw weerstand kunt verhogen.

 

Wat doet weerstand?

Uw weerstand – ook wel immuunsysteem of afweersysteem genoemd – is een uitgekiend verdedigingsmechanisme. Het beschermt u tegen infecties en ruimt o.a. ziekteverwekkers (microben) en zieke cellen op. Als uw weerstand (al dan niet tijdelijk) niet goed functioneert, dan bent u gevoeliger voor allerhande ziekten en infecties.

 

Hoe herken je een verlaagde weerstand?

Veelvoorkomende gevolgen van een verzwakt immuunsysteem zijn:

  • Regelmatige verkoudheidsklachten
  • Langdurige vermoeidheid
  • Terugkerende infecties
  • Traag herstel en/of genezing
  • Allergieën en/of overgevoeligheden

 

Oorzaken slecht werkend immuunsysteem

De oorzaak van een verlaagde weerstand is soms lastig te achterhalen, is meestal een gevolg van:

  • Te veel of chronische stress
  • Slaapgebrek
  • Te weinig goede voedingsstoffen
  • Te weinig of te veel lichaamsbeweging
  • Een burn-out
  • Depressie
  • Menstruatie
  • Zwangerschap
  • Operatie
  • Alcohol
  • Antibiotica of andere medicatie

 

Hoe verhoog je je weerstand? 17 gouden tips!

Een goede levensstijl is essentieel voor een goed functionerend immuunsysteem. Onze tips om een verminderde weerstand te verhogen:

  1. Verminder stress

Wat of wie bezorgt u stress? Probeer het aantal stressfactoren te beperken. Een positieve mindset te hanteren, wat luchtiger te leven. Energievretende activiteiten te verruilen voor ontspanning, (regel)matige beweging en plezier. En (nog) meer regelmaat in uw leven aan te brengen.

  1. Drink genoeg water

Drink minimaal 2 liter water per dag. Dat voorkomt dat uw slijmvliezen uitdrogen (waardoor u vatbaarder bent voor verkoudheids- en griepvirussen), zorgt o.a. voor een goede opname van voedingsstoffen, het afvoeren van afvalstoffen en het regelen van uw lichaamstemperatuur.

  1. Zorg voor een goede nachtrust

Ga het liefst elke dag rond dezelfde tijd naar bed en zorg voor ongeveer 8 uur slaap, zo kan uw lichaam optimaal herstellen. Valt u moeilijk in slaap? Probeer de dag positief af te sluiten, beweeg overdag voldoende en vermijd beeldschermen vlak voor het slapen. Pak liever wat te lezen en/of schrijf wat eerder op de avond de dag ‘van u af’.

  1. Eet gezond en gevarieerd

Het is een inkoppertje, maar veel mensen eten steeds minder gezond. Help uw lichaam een handje o.a. door voldoende groente, fruit en zuivel te eten, altijd voor volkorenvarianten te kiezen en producten als vlees, vis, peulvruchten, noten en eieren regelmatig met elkaar af te wisselen. Zo krijgt u eenvoudig alle vitaminen, mineralen en eiwitten binnen die uw lichaam nodig heeft.

  1. Beweeg vaak & met een matige intensiteit (buiten)

Of u nu gaat sporten, de tuin gaat schoffelen of de voorkeur geeft aan wandelen, het maakt niet zoveel uit wat u gaat doen: als u maar beweegt. Doe dat bij voorkeur minimaal 45 minuten per dag en buiten, zodat u meteen het nodige zonlicht (en daarmee uw dagelijkse portie vitamine D) opdoet. Zo zet u uw lichaam lekker aan het werk, komt uw geest tot ontspanning en verbetert u meteen ook nog eens uw conditie en immuunsysteem!

Meer tips

… om uw immuunsysteem op peil te houden:

  1. Kook zelf
  2. Eet voldoende vezels
  3. Ga voor pure, onbewerkte producten
  4. Beperk het gebruik van suikers en ongezonde vetten
  5. Begeef u onder de mensen
  6. Probeer negatieve gedachten te beperken
  7. Zorg voor voldoende rust en ontspanningsmomenten
  8. Behoud een gezond gewicht
  9. Hanteer een goede hygiëne
  10. Houd de luchtvochtigheid in uw huis op peil
  11. Laat de auto zoveel mogelijk staan
  12. Stop met slechte gewoontes

 

(Natuurlijke) sterkmakers

Raadpleeg uw huisarts of specialist als u denkt dat u aanvullende vitamines of supplementen nodig hebt om uw weerstand – bijvoorbeeld in geval van een tekort aan vitamine A, vitamine D of omega 3 vetzuren – te verhogen.

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die erom bekend staan dat ze uw immuunsysteem op een natuurlijke manier kunnen versterken. Denk aan blauwe bessen, broccoli, kaneel, knoflook en honing. Even googelen voor meer gezonde weerstandboosters 😉

 

Vitamine K bij trombose

Vitamine K is een vitamine die tot de groep van vet-oplosbare vitamines hoort, net als vitamines A, D en E. Vitamine K zorgt onder andere voor een normale bloedstolling maar ook voor sterke botten en gezonde bloedvaten. Bent u trombosepatiënt en krijgt u een antistollingsbehandeling o.b.v. cumarines? Dan moet u er wel op letten dat u niet te veel vitamine K binnenkrijgt.

Dat zit zo
Een antistollingsbehandeling zorgt ervoor dat het bloed minder snel stolt, om het risico op (een volgende) trombose te beperken. Vitamine K is echter een bouwstof voor stollingsfactoren, dus als die in een grotere hoeveelheid wordt ingenomen, beïnvloedt dat de werking van de bloedstolling. Trombosepatiënten merken dat door een daling van de INR-waarde ofwel bloedstollingswaarde, die zij periodiek (zelf) meten.

▶️ Lees ook: Wat is een INR-waarde?

Vitamine K in voeding
Kortom, als er te veel vitamine K wordt ingenomen werkt dit de medicatie als het ware tegen. Via voedsel krijgen we de meeste vitamine K binnen. Ga voor meer informatie en een handige vitamine K tabel naar het artikel ‘vitamine K in voedsel’.

P.S. Ondergaat u een antistollingsbehandeling via Trombose Zelfzorg van De Nationale Trombose Dienst? Geef het gebruik van aanvullende supplementen dan alstublieft altijd aan ons door via een bericht in uw dossier.

Let u ook even op de hoeveelheid vitamine K, als die erin zit? Minder dan 100 microgram vitamine K (Konakion/Fylochinon/Fytomenadion) per supplement is geen probleem.

 

De gezondheidsvoordelen van een goed afweersysteem

Een goede weerstand heeft enorme gezondheidsvoordelen. Dan voelt u zich goed, gezond en is uw lichaam beter in staat om:

Ziekmakende bacteriën en virussen op te ruimen
 Afvalstoffen en zieke lichaamscellen (zoals kankercellen) op te ruimen
 De homeostase te ondersteunen*

*Het in evenwicht houden van het inwendig milieu in uw lichaam, zelfs als de omstandigheden veranderen. Denk aan het reguleren van uw ademhaling, lichaamstemperatuur, bloeddruk, suikerspiegel, zuurstofgehalte et cetera.

 

Andere blogs

Die u wellicht ook interessant vindt: